Penafian

Shaya menulis perkara yang berkaitan dengan diri shaya serta orang-orang disekitar shaya samada secara langsung atau sebaliknya. Shaya juga akan meluahkan apa yang shaya rasa. Sebarang persamaan adalah kebetulan. Andai terasa hati atau tak bersetuju shaya pohon maaf. Penggunaan bahasa juga mengikut kesukaan shaya.Harap Maklum.Sekian

Monday, 9 May 2011

Air Masak

Some info nak share
Semua orang tau minum air masak / air suam / air mineral
Sgt penting dan sgt bagus tuk kesihatan
Tp korang tau tak bl masa yang PALING BAIK tuk minum air?
Air paip yg terus ditogok dr kepala paip tak termasuk yer
Percaya atau tidak, 
Pengambilan air dlm masa yg tepat blh memberikan kesan yg optimum kpd kesihatan badan. 

Katanya lau kita 
Minum 2 gelas air masak LEPAS BANGUN TIDUR. 
Ianya membantu mengaktifkan organ dalaman 

Minum segelas air masak
30 MINIT SEBELUM MAKAN.
Ianya membantu penghadaman & membuatkan perut lebih bersedia memberi ruang utk kemasukan makanan 

Minum segelas air masak
SEBELUM MANDI. 
Ianya membantu pengaliran darah dan mengurangkan tekanan darah 
  
Minum segelas air masak 
SEBELUM TIDUR. 
Ianya dapat mengelakkan terkena strok dan serangan jantung ketika tidur 


Yang ni plak Shaya punya amalam
Tapi kadang-kadang terlanggar juga 
Minum segelas air masak 15-20 minit selepas makan
Sbb tak mau kasi perut ada spare tyre
huhuhuhu

Paling senang nak buat benda ni bl kat umah la..
Lau kat kedai makan agak pyg jugak nak pektis
Andai info ni slh sila la betulkan
Shebab Shaya bkn pakar pemakanan dan kesihatan mcm Kevin Zahri
So berapa gelaskah anda minum air masak dalam sehari? 
Bila anda minum air masak? 
Adakah masa minum itu sesuai? 

4 comments:

fLo said...

minum ikut suka..hehehehe...asal haus minum...kekekekeke

cikbedahlaser said...

yg minum sblm makan tu je ai tak ikut rasa nye.. tp klu yg bgun tido, b4 mandi (kdg2) n b4 tdo.. mmg buat.. air masak sentiasa ade kt sisi.. tp.. badan still x ckup air. uhuhuhu sedih..

SyidaGorjes said...

ko amik cth pakar pemakanan yg ensem je ek?hihihiiii

eB ezrin said...

eB troks la... asyik minom air jerk ms mkn sbb x thn pds.. hu3