Penafian

Shaya menulis perkara yang berkaitan dengan diri shaya serta orang-orang disekitar shaya samada secara langsung atau sebaliknya. Shaya juga akan meluahkan apa yang shaya rasa. Sebarang persamaan adalah kebetulan. Andai terasa hati atau tak bersetuju shaya pohon maaf. Penggunaan bahasa juga mengikut kesukaan shaya.Harap Maklum.Sekian

Wednesday, 3 August 2011

Menu Iftar Hari Ke 2~Kelah

Kalau semalam Shaya buh gambar kelah yg digoogle
Arini buh ikan yang sebenarnya yer
Kelah yang terdampar di atas alas kayu sebelum disiang
Nak siang ikan kelah ni cabaran jugak
Nasib baik la ikan tu dah buang isi perut dia
Tinggal nak potong n buang sisik


Cabaran bermula time memula pegang ikan
Kulit dia mcm blendir2 sket yer
Bau dia pun mcm hanyir sket


Ucu Shaya dah pesan awal2
Suh lumur ikan tu ngan asam jawa
So after kerat 2 ikan tu
Shaya cuci biasa je dl
Than masuk dlm bekas
Buh garam ngan asam jawa
Asam jawa dlm 2 sudu gak la
Yang utk msk goreng 3 rasa tu
Shaya buh kunyit


Ni le dia rupa yang dibakar
Visual kureng sket sbb tgn udah gigil kelaparan
Mihahahhahaha
Bahagian kepala ikan yg dibakar n cicah ngan sambal kicap+bawang+limau
Yang ni plak rupa masak 3 rasa tu
Kenapa ikan tu dah rompong?
Shemua sbb encik K terlalu excited
Letak je atas meja makan
Dia terus kokak ikan tu
Hahahaha

Kelah masak 3 rasa
Buat tekak Shaya yg 1st time mkn kelah ni
Rasa dia mmg manis n sedap la
Isi dia lembut
Bau hanyir tu sib baik ilang
Kami tak abes pun mkn ikan tu
Even Sayang kan
Tapi nak bt camne
Dah tak mampu nak mkn

Ikan ni lau mkn kat restaurant
Sekilo mau RM100-RM250 sekilo
Mahal amat kan
Sib baik Kami dpt ikan tu free
Ucu ckp ada lg 4,5 ekor dlm esbok dia

Ni Shaya buh la resepi ikan kelah 3 rasa tu yer
Walau Shaya tau ramai yg lg hebat memasak dr Shaya
Ni cara Shaya la kan

Ikan
 sepotong ikan kelah~bahagian ekor
lumur ngan asam jawa, garam n kunyit. pastu goreng garing

Sambal dia
3 sudu cili kering kisar
1 ulas bawang besar~dimayang
2 ulas bawang putih~dimayang
 4 biji bwg merah dikisar bersama 3 biji bwg putih
2 batang serai~dihiris
2 inci halia~dihiris
2 sudu sos cili
2 sudu sos tomato
minyak msk tuk menumis
Garam
Gula

Memula tumiskan halia, serai, bawang besar dan bawang putih yang dimayang tu. Kasi bau dia naik.
Kendian buh cili kisar.Tumis kasi garing.Kendian bubuh sos cili ngan sos tomato.
Kacau sampai garing n naik bau.Last buh la garam dan gula ikut rasa lidah kita.
Siap.
Pastu siram kat atas ikan kelah yang siap digoreng td

Ni sedikit tips yg Shaya dpt dr Chef Wan. Nak sedap buh gula kabung skit dlm masakan sambal kita.
Shelalu Shaya buh..Shemalam lupa daaa
Selamat mencuba



11 comments:

atty's said...

kelah memang shedap..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

uikkkk.. cemana leh dpt free ikan kelah ni wawa? cer citer cer citer??
ikan ni memang mahal wehhh... alahai wawa cayang.. kalau nak tau.. sisik ikan kelah tu pun boleh dimakan tau.. kalau tak silap akak.. sisek tu boleh digoreng & jadikan keropok.. sebab tu ikan ni mahal sebab boleh kata semua bahagiannya boleh mkn kecuali tulang.. hehehe.. org china pun suka ikan ni.. tp dorang cari ikan kelah yg fresh2... takmo yg dah mati.. hehehe..

eB ezrin said...

rasrnyer penah mkn, msk lemak... mmg sedap :)

fairus said...

LOOK LAZAT... :)

Nava Krishnan said...

Any type of fish is great to be cook in the sauce as you have shared, one of those I cannot resist from eating.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

errr.. wawa.. pembetulan pasal sisek ikan tu.. smlm blk kije akak tanya suami akak... katanya sisek ikan kelah tu kalau masak tak perlu dibuang.. masak je sekali ngan sisek sebab sisek tu boleh mkn macam kita mkn tulang rawan ayam tuh.. krup2 jer.. kalau wt masak lomak cili padi memang syoklah kunyah2 siseknya tuh.. krup krup.. utk org2 yg suka mkn tulang rawan tu ler kan.. kalau jenis tak suka tu.. rasanya baik buangkan aje... akak suka........... hahahaha...

KSWSK said...

@atty's
akk dah pernah mkn yer

KSWSK said...

@Madiha
tq kak kasi tips tu

KSWSK said...

@eB
len kali wa try msk lemak plak

KSWSK said...

@fairus
mmg lazat

KSWSK said...

@Nava
ur right...eat with rice dan mix vege...wahhhh...yummy