Penafian

Shaya menulis perkara yang berkaitan dengan diri shaya serta orang-orang disekitar shaya samada secara langsung atau sebaliknya. Shaya juga akan meluahkan apa yang shaya rasa. Sebarang persamaan adalah kebetulan. Andai terasa hati atau tak bersetuju shaya pohon maaf. Penggunaan bahasa juga mengikut kesukaan shaya.Harap Maklum.Sekian

Friday, 23 September 2011

Sambal Taun

Anak Jowo sure kenal makanan ni
Kira menu pemes la kannn
Sambal Taun Kulit Lembu
Shaya ni half Jowo half Banjar
So ada percampuran koleksi makanan dan bahasa
Ada yg pd org lain agak pelik
Mcm incik K Shaya la
Dia pelik tgk org leh mkn kulit lembu,cili n lengkuas jer
Last weekend Abg Shaya sekeluarga dtg umah
Akak ipar Shaya mmg pure Jowo
So dia telah menapaukan Shaya
Sebalang sambal taun
Kalini dia kata
Sambal tu agak pedas
Sbb dia guna cili merah
So bl duk merangat sambal tu cili dia pecah
Tu yang lebih pedas dr sambal taun time raya ritu

Hari 1st Akak Shaya bwk tu
Shaya tak mkn
Ari kedua pun sama
Shaya cuma duk perangat jer
Coz Shaya suka sambal taun kerang
If yg buh kulit lembu Shaya xsuka sgt
Tapi bl tiba hari ke3 tu
Time duk perangatkan sambal tu
Bau dia punya semerbak
Apa lg
Dekat semangkuk jugak Shaya pulun
Even kepedasan yang amat
Tapi Shaya duk mkn lengkuas dia la


Sambal taun ni tahan lama
Tapi kena perangat tiap hari la
Sebab tu la nama dia Sambal Taun (Sambal Tahun)
Coz mkn tahun kau bleh mkn
(kala tulis ni duk teringat2 sambal ni kat umah)

Bg yang nak resepi sila la google jer
Shaya xpernah msk
Cuma selalu mkn jer

6 comments:

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ said...

febret aku ni WA
setiap taun bibik aku kt TG Karang mesti msak belulang ni
aduiii sedepnyyaaa

rATu kEBaYA said...

pernah makan.. masa study dulu.. member buat mmg sedap lagi lama lagi sedap.. sebati gitu.

Nana said...

tak pernah makan
tp rasa mcm penah tgk dalam majalah 3
pasal dia masak kulit lembu ni

KSWSK said...

@dilla bangi
terasa kat tekak kesedapan dia kan kak

KSWSK said...

@ratu kebaya
a'ah mkin lama rasa dia makin sebati

KSWSK said...

@Nana
ada erk masuk majalah 3.