Thursday, 2 January 2014

Kembali ke Sekolah

1st day working in 2014
Apa perasaan kengkawan?
Shaya biasa-biasa je
Sebab pada Shaya tak perlu tunggu New Year klau nak buat azam
Or nak buat perubahan

Arini juga 1st day sesi persekolahan 2014
Anak-anak buah Shaya
Pepagi dah watsap
Bagi gambo nak g sekolah
Yang paling excited si bongsu
Sbb dia dah masuk darjah 1

Lau ikutkan pengalaman Shaya masuk darjah 1 dulu
Sangat sempoi
Waktu tu xde pun sesi orentasi
1st day dtg sekolah
Time tu la baru kenal kawan n cikgu
Dan juga persekitaran sekolah

Kebetulan pulak yang lahir tahun 1979 
Kat taman perumahan Shaya tu
Ada la dekat 10 orang
Makanya 1st day tu
Kami buat geng "setaman"

Ditambah plak dengan guru kelas pun jiran kami
So mmg xde masalah langsung
Abah just dtg hanta pagi tu
Jumpa guru kelas tanya pasal yuran
Abah tunggu kejap
Pastu Abah balik

Guru Kelas Shaya masa tu nama dia sangat klasik
Cikgu Puan Che Nah
Memula Cikgu Che Nah suh kita org kenalkan diri masing-masing
Pastu dia bawak pusing sekolah
Tunjuk mana kantin, tandas, coop, bilik guru, bilik guru besar
Pusing-pusing dah kul 10.30
Time tuk makan

Masa tu Shaya xde la nak bersesak-sesak
Sbb Mak dah kasi bekal
So just lepak-lepak n makan kat tepi longkang
Pas rehat masuk balik class

Cikgu bagitau
Oleh sebab buku semua belum dapat
Dia bagi kita org balik awal

Shaya masa tu
Alamak
Abah dah balik
Jenuh la nak kena tunggu Abah dtg amik kul 12.00 nanti
Masa tu manade enpon
Tepon umah pun yg ada cuma org "Ada-Ada"

Nasib baik la
Ada sorang jiran ni
Dia dr pagi tunggu anak dia
Maka kami ni semua berasak-asak dlm keta jiran tu
Balik rumah masing-masing

Paling syahdu dan mengimbau perasaan
Abah anta Shaya g sekolah dulu
Naik basikal jer
Mak siap pesan
Duk blakang jaga kain takut termasuk kat roda beskal
(aduh..mata masuk habuk)

2 comments:

Naf naf said...

Betul la tu kak wa, zaman na '94 pun mana ada orientation semua, tapi na jenis cengeng pulak. Ada je tak kena, skarang turun kat anak abang la, nak pegi skolah je mula la drama haha

Daddy Ziyyad said...

waahhhh..Igt lagi kenangan masuk darjah 1..nama cikgu che nah tu ya....saya dah lupa sapa nama guru kelas saya masa darjah satu! hahaha