Tuesday, 27 September 2011

Akta

Kat Malaysia ni kan
Rasanya ada beratus-ratus Akta
Shaya tabik sungguh pd lawyer2
Yang bleh hafal smua akta2 tu skali ngan seksyen n sub seksyen dia
Shaya dl 1 semester study
Akta yg berkaitan ngan town planning 
Pun dah mcm benggong
hahahahhaha

Mana nak ingat aktanya
Seksyennya..kajian kesnya
huhhhh...even time tu exam bleh bwk buku
Tapikan after dah faham setiap peruntukan akta tu
Rasa mcm leh bukak consultant
Kasi advice kat org psl hal2 berkaitan land law

Antara kes yg paling Shaya ingat
Kes penduduk setinggan nak mntak hak tanah yg dorang duk menyetinggan tu
Details dia Shaya dah tak ingat sgt
Cuma hakim dia Shaya ingat smpai bila2
Iaitu Sultan Azlan Shah
Penduduk setinggan tu kalah dlm tuntutan dorang
Coz menurut Sultan Azlan Shah
Tiada 1 peruntukan pun dlm Kanun Tanah Negara
Yang menyatakan bahwa penyetingan bleh dpt hak pd tanah yg disetinggan
Tak kira berapa lama mereka menyetinggan
Tanah tu tetap hak kerajaan

Tapi apa yg terjadi sekarang
If kita menyetingan dlm tempoh yg lama
Bl tanah nak diambil oleh kerajaan
Maka akan berlaku la sesi bantahan

Katanya..
Sila utamakan rakyat
Dimana hak mereka as rakyat
Padahal dorang dah syok2
Menyetinggan secara percuma
Tak bayo cukai tanah n cukai pintu
Pung..pang..pung..pang
Mintak pampasan

Pung..pang..Pung..Pang
Dpt pampasan dan rumah lg
Dr mana duit pampasan tu dtg
Tax Payer punya duit
Dr mana duit tuk buat rumah panjang tu dtg
Tax payer la jugak

So peruntukan Akta
Tinggal Akta je la
Semua bergantung pd budi bicara
Sbb akta tu kan kita yg buat
So suka hati kita la kan
~Fikir dan renungkan~
(today kita ilmiah skit yer)


7 comments:

SayangSal said...

BETUL KATA KO WA...AKTA TINGGAL AKTA JER,,,,SEMUA BOLEH UBAH,,,SABAU JER LER....AKU YG DOK AJAR AKTA DALAM KELAS PUN KEKDANG CONFIUS DENGAN SITUASI SEMASA....MASAK DEN NAK MENJAWAB NGAN STUDENT,,,,:)

Daddy Ziyyad said...

Saya memang menyampah dgn orang yang tinggal di setinggan(baca: tanah haram) selama berkurun kurun, lepas tu bila tuan tanah halau(gomen/org persendirian), mereka buat havoc! Kata dah berkurun kurun duduk situ...Orang lain usah payah cari duti beli rumah/tanah dan bayar segala macam cukai, tapi mereka ni tidak. Kerajaan kita kadangkala saya tgk terlalu berlembut dgn golongan setinggan ni.

rATu kEBaYA said...

selalu tengok orang yang dok setinggan seperti yang DDYZZ cakap tu.. kereta diorang kemain lagi besar2 belaka.. mana taknya dok tanah free.. cukai semua tak payah nak bayar.. kita yang dok beli rumah ni segala jenis mak nenek cukai nak bayar.. tapi diorang hanya bayar duit ansuran kete tiap2 bulan je.. senang je diorang ni nak kaya.

ieda said...

sakit ati dik kalau cerita pasal hak rakyat nie .. banyak yg diabaikan huhuh .. bagilah peluang pada yg benar2 boleh bagi kesenangan pada rakyat ..
belum cuba belum tahu kann huhuh

cho_zila said...

husband akak dulu keje halau setinggan.. masa nak jadikan selangor setinggan sifartu dulu keje gile2, awal pagi dah kena gi keje.. macam2 kerenah nak layan...

FarEast said...

hmm ... susah nak cakap ... kita ikut je la apa yg termaktub ... selalu nya golongan setinggan ni siap bg pampasan ... ada dpt rumah lagi ... renung2 kan

fzy fuzzy said...

Salam semua,

Saya adalah salah seorg yg pernah tinggal di kawasan setinggan hampir separuh usia. Ya...betul cakap anda semua setinggan ni memang tak sedar diuntung, menceroboh tanah orang, tak perlu bayar cukai, etc.

Klu kita tengok balik, dulu wujudnye setinggan sbb apa. Berlaku penghijrahan penduduk dari luar bandar ke bandar. Masa tu kebanyakkan tidak mampu untuk membeli rumah-rumah dibandar. Ayah dan ibu saya cuma mampu untuk membeli rumah sendiri apabila anak-anak sudah bekerja sbb gaji ayah saya masa tu cuma RM110 sebulan. alhamdulilah masih mampu untuk sekolahkan semua anak-anaknya. klu rumah yang harganya 30k bersamaan 300k sekarang. Well..nak seribu daya tak hendak seribu dalih kan. Kebykan setinggan dulu majoriti adalah org Melayu. Mungkin environment duduk d kampung tu dibawa ke bandar.

Tapi sekarang wujudnya setinggan sbb seperti yg saudara/i ckp dan ada setengahnya mmg sengaja mendirikan setinggan sbb nak dapat pampasan atau rumah free. Dan ada yg mendirikan setinggan untuk dapat untung dari sewa. Segala macam kebarangkalian. Kalau terbakar hari ini, esok dah pacak rumah balik. Dan boleh dilihat majoriti yg duduk di situ mungkin sebahagian org kita ttp kebyknnye pendatang asing (maaf). Perkara normal apabila rumah mcm nak roboh tapi siap ada piring astro dan mercedes benz depan rumah.

Untuk yang sudah berkurun-kurun duduk setinggan, mmg saya akui mereka didalm zon yang amat2 selesa. Sbg tuan tanah mmg amat2 payah untuk menghalau semua setinggan2 ini. Especially, bila saluran politik digunakan. Good luck to them.