Penafian

Shaya menulis perkara yang berkaitan dengan diri shaya serta orang-orang disekitar shaya samada secara langsung atau sebaliknya. Shaya juga akan meluahkan apa yang shaya rasa. Sebarang persamaan adalah kebetulan. Andai terasa hati atau tak bersetuju shaya pohon maaf. Penggunaan bahasa juga mengikut kesukaan shaya.Harap Maklum.Sekian

Monday, 26 September 2011

Donut Kentang Cameron Highland

Aritu kan naik CH
Pastu time Open House bt mix salad buh kentang comel2
So ada la lebihan kentang comel2 tu 
Dah siap direbus dlm esbok
Pikir2 punya pikir
Apa nak buat

So sesi mengoogle resepi pun dilakukan
Maka terjadilah ini
Donut Kentang
Donut Kentang ni mmg giler kentang sedap
Alkisahnya Shaya terbuat adunan yang byk
Oleh sbb kentang tu byk
Maka donut yang terhasil pun byk la
Siap suh K call BFF dia
Yang duk kat sec 15 tu
Nak export donut tu sket

Nak kasi jiran sebelah menyebelah
Haremmmm...jenuh la kita pandang
Nak tegur pun idak
Bak kata K
Kang kering kita duk kasi salam
Bukan dia nak keluar

Tgh duk fikir2 apa nak buat ngan donut
Yang ada dlm 10 ketul tu
Sekali sahabat K called
Ajak dia ngeteh
K ajak je ngeteh kat umah
Ckp Shaya ada bt minum petang
Alhamdulillah...
Terhindar pembaziran


Ni dia resepi donut kentang tu
  • 500 gram tepung gandum
  • 3/4 cawan susu suam (Shaya guna fresh milk dutch lady pastu panaskan kejap)
  • 2 biji kuning telur
  • 1 sb yeast
  • 4 sudu besar gula
  • 3 sudu besar marjerin
  • 3 biji kentang rebus dan dilecek
Mula-mula gaul tepung, gula, marjerin ngan kentang lecek.
Campurkan susu suam, kuning telur ngan yeast ( dibiarkan seketika dan kemudian masuk dlm adunan tepung)
Uli semua bahan sampai sebati.
Tutup adunan dengan tutup periuk or plastik or pape la jangi tertutup
Bila dan naik. tumbuk-tumbuk dough tersebut untuk keluarkan udara dia
Biarkan seketika..
Pastu bleh la uli jd bentuk yg anda suka..kendian goreng n salut ngan gula
Siap sudah

14 comments:

Mama Nazhan said...

salam wawa.... wahh!! wawa sudah rajin menyinsing lengan ni... TERBAEKKK! umah kak bai tak penah plak kentang berbaki.. beli jer memang utk dibelasah! hehe kena beli utk buat kentang la plak lepas ni yer... :)

lieyalatif said...

fuh...mmg nampak gebus kak wa...rupenye kentang pun leh buat donat kan.....mesti sedap nieh...

Siti Azlina Abdul Aziz said...

sedapnya donut tu nampak sangat2 menyelerakan :-)

eITA said...

sedapnye.....rajinnye...

Nava Krishnan said...

Looks very tempting, esp with the sugar dusted on top.

nurbeena said...

Nampak sedap! boleh cuba ni

Zul Fattah said...

xpernah makan lg kentang donat.. nk try etek eh?

KSWSK said...

@Mama Nazhan
Skang dah xde pilihan tuk tidak menyinsing lengan kak..huhuhu

KSWSK said...

@lieya
rasa dia lg sedap dik dr donut biasa

KSWSK said...

@Siti Azlina
cuba la buat nanti

KSWSK said...

@eita
tgh ada mood nak msk2...

KSWSK said...

@Nava.
the tasted also yummy

KSWSK said...

@nurbeena
cuba la kak

KSWSK said...

@Zull Fatah
kang bleh mntak puan isteri buatkan